Herstelkansen
In deze casus was er sprake van een naar aanleiding van aanneming van werk opgeleverde woning, waar zich gelijk bij oplevering een verzakte houten vloer aandiende. De aannemer is deze toen gaan repareren. Het gebrek kwam echter terug en het vertrouwen van de opdrachtgevers was weg. Wat zegt de wet in een dergelijk geval?
In beginsel moeten opdrachtgevers de aannemer de kans geven het gebrek te herstellen, zo leert artikel 7:759 lid 1 BW:
“Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor de aannemer aansprakelijk is, moet de opdrachtgever, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd, aan de aannemer de gelegenheid geven de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering.”
Er staat echter ook dat dat niet hoeft als “zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd”. Wanneer gaat die regel op? Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat dat onder meer is wanneer ‘de noodzakelijke herstelwerkzaamheden groot ongerief voor de aanbesteder zouden meebrengen, of als in verband met de gebleken onbekwaamheid van de aannemer geen goed resultaat van de herstelwerkzaamheden is te verwachten, of als niet valt aan te nemen dat de herstellingen binnen redelijke termijn voltooid kunnen worden’. Ook kunnen ‘verstoorde verhoudingen’ tussen partijen reden zijn de aannemer geen herstelkans te bieden, aldus Hof ‘s-Hertogenbosch 27 januari 2015, ECLI:NL:GHSHE:2015:222, r.o. 4.5.2.
In deze casus had de aannemer al twee kansen gehad de verzakte vloer te herstellen, maar slechts met tijdelijk resultaat. De vloer verzakte na verloop van tijd weer, en nog erger dan bij de eerste twee keer. Daarmee had de aannemer blijk gegeven van gebleken onbekwaamheid. Ook waren de verhoudingen tussen partijen verstoord. De aannemer had op diverse momenten schade veroorzaakt bij opdrachtgevers, verwerkte bouwafval alsof het nieuwe materiaal was en had fysiek geweld gebruikt en bedreigingen geuit. Opdrachtgevers konden dit bewijzen. Terecht hoefden zij vervolgens de aannemer geen nieuwe herstelkansen meer te bieden, maar konden dit herstel op zijn kosten door een derde laten uitvoeren.
Amice Advocaten kent de relevante wetgeving en jurisprudentie en is u graag van dienst. Bel ons op 030-2300230 of mail naar info@amice-advocaten.nl of m.benistant@amice-advocaten.nl of j.vanvliet@amice-advocaten.nl.